KEISTIMEWAAN PERUNDANGAN ISLAM
· Rabbaniyyah ( Syariah itu dari Allah )
· Balasan Duniawi dan Ukhrawi
· 'Alamiyyah dan Umumiyyah
· Kekal
· Syumul
· Keseimbangan dan kerohanian
Ciri
Pertama: RABBANIYYAH ( Syariah itu dari
Allah )
Rabbaniyyah bermaksud hukum dan peraturan
Islam ini dari Allah swt dan bukan dari ciptaan manusia. Ia merupakan wahyu
Allah swt. Kepada nabi Muhammad saw dengan lafaz dan maknanya iaitu Al-Quran
atau dengan makna tidak lafaz iaitu al-Sunnah. Ciri inilah yang membezakan
antara perundangan duaniawi kerana ia bersumberkan manusia sedangkan
perundangan Islam sumbernya pencipta itu sendiri. Berdasarkan hakikat tersebut
maka prinsip-prinsip syariah dan hukum-hakamnya bersih dari sebarang kezaliman,
kelemahan dan menurut hawa nafsu kerana penciptanya ialah Allah yang mempunyai
kesempurnaan mutlaq.
Hukum-hukum syara' juga mempunyai
kehebatan dan kehormatan dalam jiwa orang-orang yang beriman dengannya. Atas
dasar inilah ia tetap dihormati dan dipatuhi dengan rela hati yang didorongi
oleh jiwa yang bersih dan keimanan yang mendalam tanpa ada unsur-unsur paksaan.
Ciri Kedua : BALASAN DUNIAWI DAN
UKHRAWI
Syariat Islam mempunyai balasan duniawi
dan ukhrawi. Balasan duniawi ini ada yang bersifat kanun jenayah dan ada
yang dikatakan kanun civil . Balasan ukhrawi adalah dikenakan ke atas setiap
pelanggaran hukum syara’ samada ia amalan hati mahupun amalan anggota
lahir, yang berkaitan dengan muamalat maliyyah(sivil) mahupun
jenayah.
Allah berfirman dalam al-Quran yang
bermaksud: Segala hukum yang tersebut adalah batas-batas (Syariat) Allah, dan
siapa yang taat kepada Allah dan Rasul-Nya akan dimasukkan ke dalam syurga yang
mengalir dari bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya dan itulah
kejayaan yang amat besar. Dan sesiapa yang derhaka kepada Allah dan Rasul-Nya
dan melampaui batas-batas syariat-Nya akan dimasukkan ke dalam api neraka,
berkekalanlah dia di dalamnya dan baginya azab seksa yang amat
menghinakan.(An-Nisa:13,14)
Balasan ukhrawi menyebabkan seseorang
muslim itu dengan sendirinya akan tunduk kepada hukum syariat samada dalam
keadaan tertutup mahupun terbuka , pada waktu keseorangan mahupun di khalayak
ramai, hanya semata-mata takut kepada Allah.
Ciri Ketiga : ‘ALAMIYYAH DAN
UMUMIYYAH
Syariah Islamiyyah menjadi rahmat
kepada seluruh alam, menjadi pentunjuk kepada seluruh umat manusia dan
merupakan peraturan untuk manusia sejagat pada semua masa dan tempat . Ia bukan
perundangan untuk satu jenis manusia , Negara, bangsa dan kabilah tertentu
sahaja, bahkan untuk manusia di mana juga mereka berada. Alamiyyah atau
kesejagatan Syariah Islam telah ditegaskan oleh Allah s.w.t dalam firmanya yang
bermaksud:
“Katakanlah wahai Muhammad: “Wahai
sekalian manusia ! Sesunggunya aku adalah pesuruh Allah kepada kamu semuanya”.
(Al-A’raf:158)
Firman Allah lagi yang bermaksud: “Dan
tidaklah kami mengutuskan engkau Muhammad melainkan untuk menjadi rahmat bagi
sekelian alam. (Al-Anbia’:107)
Ciri Keempat: KEKAL
Syariat Islam kekal sepanjang zaman
tanpa dinasakh dan tiada perubahan. Ia merupakan syariat Islam terakhir dan
penutup syariat-syariat samawi. Nabi Muhammad adalah nabi yang terakhir.
Kesejagatan Syariat Islam, umum untuk
seluruh manusia dan tidak menerima sebarang pembatalan dan tukar ganti, sudah
pasti segala peraturan dan hukum - hakamnya itu dapat mencapai kepentingan
manusia sepanjang zaman dan di semua tempat dan setiap masa, kerana Allah yang
Maha Mengetahui telah menciptakannya untuk seluruh manusia.
Al- Quran yang merupakan sumber utama
perundangan Islam telah dijamin oleh Allah SWT terpelihara sehingga hari
kiamat dan tidak dapat diselewengkan atau diubah walaupun satu
kalimah. Sunnah nabawiyyah pula merupakan sumber kedua syariah islam. Ia
merupakan penjelasan bagi al –Quran dan sebagai pelengkap bagi sistem-sistem Islam.
Sekirang Allah menjamin terpeliharanya
Al-Quran sehingga ke hari kiamat maka secara tabi’i juga Allah menjamin
terpeliharanya Sunnah Nabawiyyah sampai akhir zaman kerana kedudukannya adalah
untuk menjelaskan al – Quran.
Ciri Kelima: SYUMUL
Sesungguhnya Syariat Islam itu suatu
system yang syumul mencakupi semua urusan hidup. Ia menggariskan untuk manusia
jalan iman, menerangkan dasar-dasar aqidah, menyusun hubungan manusia dengan
Tuhannya, memerintah bersihkan jiwa, dan mengatur hubungan manusia sesama manusia.
Berdasarkan kesyumulan ini dapatlah dibahagikan hukum-hukum Syariat kepada tiga
kelompok :
- Pertama:
Hukum-hukum yang berkaitan dengan aqidah seperti beriman kepada Allah dan
hari akhirat. Perbahasan hukum ini dan kajiannya terdapat dalam ilmu
al-kalam atau tauhid.
- Kedua:
Hukum-hukum yang berkaitan dengan akhlak seperti wajib bercakap
benar, amanah, menyempurnakan janji, haram berdusta, khianat, mungkir
janji. Hukum-hukum akhlak ini kajiannya adalah dalam ilmu akhlak atau
tasauwuf.
- Ketiga:
Hukum-hukum yang berkaitan dengan perkataan dan perbuatan manusia dalam
hubungan mereka dengan yang lain. Hukum amali ini dinamakan dengan
al-fiqh, perbincangannya tentulah dalam ilmu fiqh. Ia terbahagi kepada dua
bahagian iaitu:
Bahagian pertama: Ibadat seperti solat,
puasa dan zakat.
Bahagian Kedua: Adat dan muamalat yang
bertujuan mengatur hubungan manusia.
Kesyumulan syariat Islam ini tidak ada
bandingannya dengan undang-undang ciptaan manusia, kerana undang-undang ciptaan
manusia tidak mencakupi masalah aqidah, akhlak dan ibadat.
Ciri keenam: KESEIMBANGAN
KEBENDAAN DAN KEROHANIAN
Antara keagungan perundangan Islam
ialah ia tidak menjauhkan kebendaan daripada kerohanian dan tidak memisahkan
dunia dan akhirat, tetapi ia memandang kehidupan itu sebagai satu unit yang
mutakammil(lengkap melengkapi) dalam melaksanakan hak-hak Allah atau hak
manusia itu sendiri ataupun hak orang lain.
Syariah Islam dengan sistemnya yang
mutakammil tidak menyetujui kehidupan yang membujang ataupun pengasingan diri
daripada masyarakat. Syariah menganjurkan kepada manusia untuk mengimbangkan
antara keadaan-keadaan tersebut supaya tidak berat sebelah ataupun meninggalkan
satu tangggungjawab demi tanggungjawab yang lain.
Al Quran sentiasa mendorong manusia
kepada sifat keseimbangan antara kebendaan dan kerohanian. Terutamanya dalam
menunaikan hak Allah seperti solat di samping kehidupan perniagaan. Allah swt
berfirman yang bermaksud:
“laki-laki yang tidak dilalaikan oleh
perniagaan dan tidak pula jual beli daripada mengingati Allah dan (daripada)
mendirikan solat dan (daripada) membayar zakat. Mereka takut kepada suatu hari
yang (pada hari itu) hati dan penglihatan menjadi goncang.(An - Nur : 47)
Semua asas – asas yang diletakkan oleh
Islam adalah untuk mengimbangkan kehidupan manusia antara kebendaan dan
kerohanian,, agama dan dunia serta ibadah dengan kehidupan, agar manusia
melaksanakan tugas dan menunaikan risalah dengan cara yang paling sempurna
serta melakukan hak pada tempatnya dalam kehidupan.
Tiada ulasan:
Ulasan baru tidak dibenarkan.