ZAMAN
PERUNDANGAN ISLAM:
DIBAHAGIKAN KEPADA 4 MASA:
DIBAHAGIKAN KEPADA 4 MASA:
1 1. ZAMAN RASULLULLAH
2 2. ZAMAN SAHABAT
3 3. ZAMAN PEMBUKUAN IMAM-IMAM MUJTAHID
4 4. ZAMAN TAKLID
ZAMAN
RASULULLAH
• MASA: bermula dari zaman Rasulullah dilantik menjadi Rasul(610M) sehingga
wafatnya(632M)
•
TEMPOH
MASA: 23 tahun
•
CARA
PERUNDANGAN: secara beransur-ansur selama 22 tahun
•
SUMBER
RUJUKAN: Rasulullah
•
PUNCA
UNDANG-UNDANG:
-Undang-undang
disyariatkan berdasarkan kepada kes-kes yang berlaku pada masa
itu.Apabila berlaku suatu perkara atau kes dikalangan para sahabat , mereka akan
bertanya kepada Baginda saw untuk mendapatkan jawapan kepada permasalahan
tersebut , dan Rasulullah saw akan memberikan jawapan melalui 2 kaedah :
itu.Apabila berlaku suatu perkara atau kes dikalangan para sahabat , mereka akan
bertanya kepada Baginda saw untuk mendapatkan jawapan kepada permasalahan
tersebut , dan Rasulullah saw akan memberikan jawapan melalui 2 kaedah :
I.
WAHYU
II.
I’KTIKAD
RASULLULLAH
i.
WAHYU:
·
Allah
SWT akan menurunkan wahyu kepada Baginda SAW sebagai jawapan kepada
permasalahan yang diajukan oleh para sahabat.
SURAH AL-BAQARAH 217,
“Mereka bertanya kepadamu tentang berperang pada bulan
Haram. Katakanlah, berperang dalam bulan itu adalah dosa besar”
ii.
I’KTIKAD
RASULULLAH:
·
Apabila
Allah SWT tidak menurunkan wahyu sebagai jawapan kepada persoalan atau
permasalahan yang ditujukan oleh Para Sabahat , Rasulullah SAW akan melakukan
ijtihad berdasarkan ilmu serta pengawasan dan pemerhatian daripada Allah A’zza
Wajalla,
AN-NAJMU, ayat 3 dan 4 :
“Dan tiadalah yang
diucapkannya itu (AL QURAN) menurut hawa nafsunya. Ucapannya itu tiada lain
hanyalah wahyu yang diwahyukan (kepadanya)”
·
Dalam
keadaan ini, apabila terdapat ijtihad Rasulullah SAW yang tersalah atau
melencong daripada landasan yang ditetapkan , maka pada ketika itu Baginda saw
akan ditegur oleh Allah swt agar Baginda saw memperbetulkan kembali ijtihadnya.
·
Sebagai
contoh , peristiwa bagaimana Rasulullah saw telah menyembahyangkan jenazah
Abdullah bin Ubay , seorang munafiq yang telah diketahui umum oleh masyarakat
Islam ketika itu.Perbuatan Baginda saw itu telah ditegur oleh Allah swt dalam
firman-Nya dalam surah
AT-TAUBAH AYAT 84:
وَلا تُصَلِّ عَلَى أَحَدٍ مِنْهُمْ مَاتَ أَبَدًا وَلا تَقُمْ عَلَى قَبْرِهِ إِنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَمَاتُوا وَهُمْ فَ اسِقُونَ
“Dan
janganlah kamu sekali-kali menyembahyangkan (jenazah) seorang yang mati di
antara mereka, dan janganlah kamu berdiri (mendoakan) di kuburnya. Sesungguhnya
mereka telah kafir kepada Allah dan Rasul-Nya dan mereka mati dalam keadaan
fasik.”
PERINGKAT:
·
TANAH
MEKKAH:
§
Selama 12 tahun dan beberapa bulan
§
Ayat yang diturunkan hanya berkisar tentang
akidah, akhlak atau susila dan contoh-contoh teladan dari kelakuan
tindakan-tindakan orang-orang dahulukala
§
Ayat-ayat Makkiah kebanyakkan
terpulang kepada tujuan utama dalam agama iaitu tauhid, mengemukakan bukti
adanya Allah
§
Ayat-ayat Makkiah kebiasaannya
pendek-pendek supaya menyenangkan Rasulullah dan orang-orang Mukmin
menghafalnya
§
Tiap-tiap surah yang ada ‘Sajdah’
adalah ayat-ayat Makkiah kecuali dalam Surah al-Hajj
·
TANAH MADINAH :
TANAH MADINAH :
§
10 tahun mulai dari tarikh
perpindahannya sampai tarikh wafatnya
§
mengatur perundangan dan seterusnya
undang-undang muamalat, sivil dan sebagainya.
§
Ayat-ayat Madaniyah menetapkan
hukum-hukum yang menerangkan fardhu-fardhu dan hudud
§
Ayat-ayat Madaniyah menetapkan
hukum-hukum yang menerangkan fardhu-fardhu dan hudud
TUJUAN:
ü
Supaya umat Islam yang ketika itu
masih tebal dan sebati dengan amalan jahiliyyah , dapat menerima hukum-hakam
Islam secara beransur-ansur.Dalam erti kata lain , hukum yang mula-mula
disyari’atkan adalah bersifat sementara , manakala pindaan yang terakhir pula
adalah bersifat kekal yang mesti diterima pakai oleh umat Islam yang kemudian.
ü
Terdapat kes-kes dimana wahyu yang
diturunkan oleh Allah swt bukan bertujuan untuk menjawab permasalahan atau
persoalan yang ditimbulkan oleh para sahabat.Tetapi ianya diturunkan oleh Allah
swt , sebagai pensyari’atan terhadap sesuatu hukum dan kewajipan.Dalam erti
kata lain , wahyu tersebut diturunkan atas alasan telah tiba masanya sesuatu
perintah dan kewajipan itu dilaksanakan dalam masyarakat.Antaranya ialah ,
kewajipan melakukan Ibadat , peraturan nikah , jenayah dan sebagainya.
ü
Terdapat kes-kes dimana wahyu yang
diturunkan oleh Allah swt bukan bertujuan untuk menjawab permasalahan atau
persoalan yang ditimbulkan oleh para sahabat.Tetapi ianya diturunkan oleh Allah
swt , sebagai pensyari’atan terhadap sesuatu hukum dan kewajipan.Dalam erti
kata lain , wahyu tersebut diturunkan atas alasan telah tiba masanya sesuatu
perintah dan kewajipan itu dilaksanakan dalam masyarakat.Antaranya ialah ,
kewajipan melakukan Ibadat , peraturan nikah , jenayah dan sebagainya.
ü
Ketika tertubuhnya Negara Islam
Madinah , masyarakat sangat-sangat memerlukan kepada suatu undang-undang atau
perlembagaan yang boleh menjadi panduan dalam kehidupan seharian, serta dapat
mengatur hubungan antara sesama manusia dan juga hubungan antara manusia dengan
Allah ‘Azza wajalla.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan